Dis

New Article

Hur blir jag en bättre förare i sverige?

 

Topp 12 sätt att bli en bättre förare

Det finns alltid utrymme för förbättringar. Eller, om du är säker på att du är perfekt, här är lite bekräftelse om idioterna ute på vägen med dig.

Att köra bil är en färdighet som varje person måste behärska. Även ett litet fel kan leda till allvarliga problem. Omkring 50 miljoner människor har skadats. Det är därför viktigt att lära av en auktoriserad trafikskola i stockholm. Vi finns på många platser i Stockholm. Vi finns tillgängliga för att hjälpa dig, oavsett hur gammal eller ny du är.

trafikskola

Table Of Contents

  • Se längre fram
  • Lämna ett större gap
  • Använd lämplig hastighet
  • Väv inte mellan körfälten
  • Matcha din hastighet efter trafiken
  • Justera dina speglar ordentligt
  • Håll dina kunskaper och färdigheter uppdaterade
  • Kör aldrig sömnig
  • Sortera dina distraktioner
  • Håll ordentligt i ratten
  • Var smidig med alla dina köringångar
  • Ange att kommunicera

1. Se längre fram

Om du stirrar på bilen framför har du ingen aning om vad som händer längre fram på vägen. Att skanna vägen upp till 12 sekunder framåt kommer att ge dig enormt mycket extra tid att förutse och reagera på faror, och det går långt för att eliminera nos-to-tail-olyckor där du kör in i baksidan av fordonet framför dig . Att titta längre fram sparar dig också bränsle och minskar slitaget på dina bromsar eftersom du kan börja justera din hastighet mycket tidigare.

2. Lämna ett större gap

Baklucka är när du följer föraren framför för nära. Nackdelen med baklucka är:


  • Det ökar risken för att du kör på baksidan av fordonet framför eftersom det minskar tiden du måste reagera och bromsa
  • Det betyder att du använder gaspedalen och bromsar oftare för att hålla det kortare avståndet mellan dig och personen framför, och det kostar dig mer
  • Du kan inte se så långt fram eftersom fordonet framför blockerar din sikt mer – det betyder att du inte kan dra nytta av vårt första tips, när du ser längre fram.
  • Dina bromsljus som blinkar på och av gör att andra bromsar i onödan bakom dig
  • Andra fordon som kan behöva flytta in i ditt körfält för att köra ut från motorvägen skapar en ännu större fara genom att korta avstånden ännu mer.

3. Använd lämplig hastighet

Du kanske inte bryter hastighetsgränsen, men du kanske fortfarande kör för fort. Detta diagram visar att ibland är hastighetsbegränsningen fortfarande för hög för förhållandena (t.ex. snö, kraftigt regn, grusytor, snäva svängar, trafikmängd, etc).

Om du lär dig vägskyltarna kan du läsa vägen mycket längre fram och du kommer att kunna välja den mest lämpliga hastigheten. Självklart, om du överskrider hastighetsgränsen kallas det för hög hastighet och du kan få böter för det. Faktum är att för de flesta resor är tiden du vinner på att köra fort försumbar på grund av annan trafik, trafikljus och korsningar – du kanske vinner en minut eller två. Vad som dock händer är att du använder mycket mer bränsle och du riskerar att få böter.

4. Väv inte mellan körfälten

När trafiken rör sig långsamt försöker otåliga förare vad som helst för att få ett försprång genom att hoppa mellan körfälten. I verkligheten rör sig körfälten nästan alltid med nästan samma hastighet, men trafiken bromsas upp mycket av att folk hoppar mellan körfälten. Om alla förare stannade i sina körfält skulle trafiken flyta mycket snabbare. Detta beror på att när du byter fil får du bilen bakom dig att bromsa, och den bakom den och den bakom. Alla saktar ner i det körfältet på grund av dig. Under tiden fylls luckan du lämnade av andra fordon som sedan verkar gå snabbare till bilarna som bromsade bakom dig i ditt körfält, så en av dem hoppar över och startar hela inbromsningsprocessen igen.

5. Matcha din hastighet efter trafiken

När du ansluter till en motorväg se till att du matchar din hastighet med den trafik som redan finns på motorvägen och då kommer du inte att få folk att behöva bromsa eller byta fil i onödan.

6. Justera dina speglar ordentligt

Om du kan se någon av din bil i dina speglar skapar du en onödig död vinkel. Du ska bara precis kunna se din bil i spegeln när du vänder och lutar huvudet, och det gör att spegeln täcker så mycket av körfältet bredvid dig som möjligt. Justera din backspegel så att bakrutan är centrerad. De flesta nya bilar har väldigt tjocka bakre pelare för krockskydd, så det är osannolikt att din bakruta kommer att fylla hela backspegeln.

Nu är dina speglar justerade, se till att du kontrollerar dem ofta. Du bör titta i dina speglar var tionde sekund eller så (vissa expertförare säger var femte sekund). Du kommer att justera hur många gånger du tittar i din spegel baserat på mängden trafik, om du byter fil, och så vidare.

7. Håll dina kunskaper och färdigheter uppdaterade

Regler förändras, vi glömmer saker och vi tar upp dåliga vanor. Att uppdatera din vägkodkunskap med hjälp av våra vägkodstester är ett gratis och enkelt sätt att säkerställa att du känner till de senaste vägreglerna. Du kan också göra avancerad körövning och lektioner genom körlärare och organisationer som Institute of Advanced Motorists. (Få du behöver körskola i stockholm). En defensiv körkurs kommer att innebära att du kan minska tiden på ditt begränsade körkort med 6 månader.

8. Kör aldrig sömnig

Trötthet orsakar så många olyckor. Det börjar med att bara fördröja dina reaktioner, övergår till mikrosömn där din hjärna stänger av tillfälligt och slutar med att du somnar vid ratten och får en enorm krasch. Om du känner dig trött, dra över och ta en 15-minuters paus eller powernap.

9. Sortera dina distraktioner

Det är säkrast att sätta telefonen i flygläge och ställa in din satellitnavigering och musik innan du ger dig av eftersom du inte vill ta blicken från vägen. Redan innan din resa kan du använda Googles gatuvy så att du vet platsen du letar efter.

10. Håll ordentligt i ratten

Du kommer att ha mest kontroll om dina händer är strax under 10-till-2-positionen och närmare kvart-till-tre-positionen och inte vira tummarna runt ratten.

Ta reda på hur du ställer in ditt fordon i vår Fordonsinställningsmodul på utbildningssidan för företag/flotta.


11. Var smidig med alla dina köringångar

Nästa gång du kör, låt någon köra med dig och be dem hålla ett öga på din användning av bromsar och gas. Din gaspedalen bör stanna i ett relativt konstant läge om du inte medvetet accelererar eller saktar ner. Om du märker att du "pumpar" gaspedalen betyder det vanligtvis att du kör för nära fordonet framför eller att du inte tittar tillräckligt långt fram.

Hur smidigt stannar du? Hur smidigt styr du? Ju smidigare du är, desto mindre slitage får du på ditt fordon, och desto lättare är det för andra förare att bedöma vad du gör och vart du är på väg.


12. Ange att kommunicera

Ta för vana att indikera i tre sekunder innan du gör ditt drag eftersom det kommer att hjälpa till att se till att andra förare vet vad du gör. Det minskar också vägraseri eftersom en stor orsak till frustration bland andra förare är människor som inte indikerar ordentligt.


Vet du inte hur man kör

Oroa dig inte om du inte vet hur man kör bil. Du behöver en bra lärare som kan göra dig till expert. Om du bor i eller runt Stockholm är Trafikskola Stockholm en bra skola för dig.




Inga kommentarer